torsdag 26 februari 2009

Saxat från Djurens rätts hemsida
Vargar - ett nätverk för rovdjur i Norden har lagt ut ett upprop under titeln "Ingen vargjakt!". Uppropet hittar du på:
http://upprop.nu/0450
Det är en ständig källa för debatt - detta med våra stora rovdjur. Jag har min uppfattning klar sedan många år tillbaka. I vårt stora och glesbefolkade land ska det finns utrymme för vår naturliga flora och fauna, dit hör bland annat vargarna. Vargen är dessutom ett skogslandskapets djur i första hand.
Här nedan kan ni läsa om vad min yngsta dotter, den blivande biologen har för sig just nu. Hon arbetar med ett projekt kring sjöstjärnornas sexliv - ha, ha, ha,
Det stora experimentet.
"Jag befinner mig på det marina forskningscentret Kristineberg för tillfället! Vi har designat ett experiment för att se huruvida asexuella sjöstjärnor är bättre på att föryngra sig än vad sexuella är. Låter det inte pännande, så säg? ^^Vi har vart i labbet sedan kl. 9.30 imorse och håller fortfarande på. Just nu är det väntetid i en timme medan cellvävnaderna fixeras i en metanol/ättikssyra-lösning. Sedan skall vi droppa cellerna på objektglas och låta det torka tills imorgon. Det är roligt att faktiskt få göra lite riktig research :-) Forskaren vi har som handledare kan till och med använda detta i sitt eget arbete när vi är klara, eftersom det inte är gjort förr! Det ni.Kan ni gissa vem det var som hittade på experimentet förresten? ;-D (det var jag!)"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du som gillar grodor.
Själv gillar jag Martin Emtenäs.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=96884&a=1320999&lid=puff_1333262&lpos=extra_0

Anonym sa...

Nja, deras sexliv var det väl inte mycket forskning om. Däremot om de hade långa eller korta telomerer!