torsdag 11 juni 2009

Skyddsjakt på varg

http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-meny/For-press/Pressmeddelanden/Skyddsjakt-pa-varg-i-Sormland/
Idag har åter mänskliga intressen kolliderat med vilda djurs intressen. Jag blir ledsen över att vi ser våra vilda djur som ett problem. Samtidigt så har jag viss förståelse för de människor som drabbas. Självklart skulle jag bli mycket ledsen om någon av mina hundar eller katter skulle dödas eller skadas av ett vilt djur.

Det går att mycket effektivt stängsla in tamboskap, visst det kostar en slant. Här skulle staten kunna visa sin goda vilja och åtminstone under en övergångsperiod subventionera stängsling. Långt fler hundar och tamboskap dör på andra plågsamma sätt. Hundar blir överkörda och vådaskjuts, tamboskap skållas levande till döds i slakterierna, de transporteras halvdöda, stressade och svårt plågade runt på våra vägar. Vi, skapelsens krona, väljer att blunda och utsätter utan att blinka våra minsta bröder och systrar för detta.

Min inställning är dock orubbad – det finns och ska finnas plats för de vilda djuren i vårt stora och mycket glesbefolkade land.

Inga kommentarer: