onsdag 3 december 2008

Vargfobi och pandaglädje

En glädjande nyhet från det jordbävningsdrabbade pandaområdet i Kina http://www.wwf.se/wwf/1210458-pandarapporten-4-2008 och som vanligt jag bryr mig också om och tänker på människor som drabbas, detta står inte i min värld i konflikt med varandra – allt liv är av värde och har en uppgift ( undantaget möjligen sork och rå(o)djur).

Det har varit en hel del skriverier om vår varg här i Södra Sörmland, eller kanske är de två – det vet ingen riktigt säkert. Igår reagerade jag då LRF (lantbrukarnas riksförbund) kräver att få skjuta vargen. Jag skulle också bli fruktansvärt ledsen om något händer mina hundar och /eller katter och höns. Men jag skulle inte kräva att få skjuta av den eventuella predatorn.

Långt fler hundar blir dock överkörda under jakt än antal hundar som varg lyckas ta. Till jakthundar finns idag bland annat skyddsvästar att sätta på dem, det skyddar en hel del. Tamdjur kan vi idag stängsla in mycket effektivt – om viljan finns. Visst, det är en kostnadsfråga och kanske staten under en period kan gå in och subventionera stängsel. I Sverige har vi en klart fastlagd rovdjurspolitik som säger att vi ska ett antal av till exempel varg och då har också staten ett ansvar.

JAG KRÄVER ATT VÅRT STORA GLESBEFOLKADE LAND SKA HA UTRYMME OCH OCKSÅ FINNAS TILL FÖR VÅR NATURLIGA FLORA OCH FAUNA

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu så!
Tänkte faktiskt inte kommentera vargfrågan nu, utan bara meddela att svärmorshämnden är upphävd - dina inlägg syns nu på www.husbock.wordpress.com!