tisdag 18 maj 2010

Carlgrens feta lögner eller ren dumhet?

Jag när en förhoppning om att Carlgren gräver centerns grav riktigt djup. Han har fallit undan för den del av jägarkåren som jag absolut inte respekterar - de som drivs av ett oresonligt hat utan all sans och måtta. För att göra ont värre så kom licenjakten på lodjur i direkt anslutning till vargjakten. De skygga djuren fick dessutom tas i fällor och skjutas där. Innan de skjuts är de så sönderstressade att de ofta tillfogat sig själva rejäla skador i sin panik. Nu är det någon idiot som börjat hojta om licensjakt på järv. Järven har idag en reproduktionstakt på ca 0,9 djur. Järven är idag rödlistad och rejält hotad. Vuxna män roar sig med att gasa ihjäl valparna i lyorna och köra ihjäl djuren med skoter. Naturligtvis är det åter nämnde Carlgren som kommer med förslaget om jakt på järv.
En miljöminister att respektera ska vara väl insatt i många frågor och lyssna oerhört brett. Carlgren borde ägna mer tid åt att utreda alternativa energiformer, åt Östersjön allt sämre status och åt skövlingen av våra gammelskogar.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag vet inte om alla håller med mig, men jag finner somliga djur problematiska. Det är vildsvin, mårdhund och mink. Borde inte jägarna kunna jaga dessa i stället för utrotningshotade arter.

Anonym sa...

Jag vet inte om jag helt håller med om att mårdhund ska jagas. Lite kluven i min uppfattning är jag. Vildsvinsstammen bör nog hållas nere. Är minken ett stort problem idag? // ulla-karin